اباعبدالله الحسین ع -31


 اباعبدالله الحسین (ع) - 31



اَلدّنیادارُفَناء وَزَوالِِ ,مُتَصرّفَهُُ بِاَهِلها حالاََ بَعدَحالِِِ فَالمَغرورُ

مَن غَرّتهُ , وَالشَّقیُ مَن قَتَنَتهُ .



جهان خانه نیستی وفناست , برای اهل جهان ازحالی

به حالی دیگر می گردد, فریب خورده کسی است که

دنیااورافریب می دهدوبدبخت کسی است که

دنیااورامفتون خود سازد.



The world is a house of transience and
destructability , changeable

 to its inhabitants deluded is he whom is
deludes and wretched
is he whom it whom it deceives


دنیاست که هرزمان شود دیگرگون

گه راحت خاطراست وگه رنج درون

مغرورکسی کزین جهان خورد فریب

بدبخت کسی که شد جهان رامفتون

=


ترجمه شعری وانگلیسی

ابوالقاسم حالت

=


گردآوری : م.الف زائر


نظرات 3 + ارسال نظر
amir سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 20:33

حدیث پنجم:



الشیخ الطوسی فی التهذیب: عنه (محمد بن أحمد بن یحیى) ، عن محمد بن الحسین، عن محمد بن إسماعیل ، عن صالح بن عقبة ، عن عمرو بن أبی المقدام، عن أبیهعن حبة العرنی،قال: (خرج امیر المؤمنین (ع) إلى الحیرة فقال: لتصلن هذه بهذه- وأومى بیده إلى الکوفة والحیرة -حتى یباع الذراع فیما بینهما بدنانیر، ولیبنین بالحیرة مسجد له خمسمائة باب یصلی فیه خلیفة القائم (عجل الله تعالى فرجه)؛ لأن مسجد الکوفة لیضیق عنهم، ولیصلین فیه اثنا عشر إماماً عدلاً، قلت: یا امیر المؤمنین، ویسع مسجد الکوفة هذا الذی تصف الناس یومئذ ؟! قال: تبنى له أربع مساجد، مسجد الکوفة أصغرها، وهذا، ومسجدان فی طرفی الکوفة من هذا الجانب وهذا الجانب- وأومى بیده نحو البصریین والغریین-).

شیخ طوسی در التهذیب: از محمد بن احمد بن یحیی([1]) از محمد بن حسین،([2])از محمد بن اسماعیل،([3]) از صالح بن عقبه،([4]) از عمرو بن ابی‌مقدام،([5]) از پدرش،([6]) از حبه عرنی،([7]) نقل می‌کند که گفته است: امیر المؤمنین (ع) به‌طرف حیره خارج شدند و فرمودند: (این با این، متصل می‌شود). حضرت با دست خویش به‌ سوی کوفه و حیره اشاره کردند. (تا جایی که یک ذراع از زمین بین آن دو، به چند دینار فروخته می‌شود، و مسجدی در حیره بنا می‌شود که پانصد در خواهد داشت و جانشین قائم -که خداوند فرجش را نزدیک گرداند- در آن نماز خواهد گزارد، چرا که مسجد کوفه برای آنان کوچک است و در آن دوازده امام عدل نماز خواهند گزارد). عرض کردم: (آیا در آن روز، مسجد کوفه که آن را برای مردم وصف نمودید، توسعه خواهد یافت؟) فرمود: (برای کوفه، چهار مسجد ساخته خواهد شد، که کوچک‌ترین آن، مسجد کوفه خواهد بود، و این مسجد و دو مسجد در دو طرف کوفه، در این‌طرف و آن طرف). و با دستشان به دو طرف کوفه، اشاره فرمودند).([8])

روایت تصریح دارد که آن مسجد، در آخرالزمان یا در عصر امام مهدی (ع) بنا خواهد شد و به این دلیل، مشخص می‌شود که دوازده امام عدلی که در این مسجد نماز می‌گزارند، همان مهدیین دوازده‌گانه مذکور در وصیت رسول‌ الله (ص) هستند، که ائمه (ع) در روایات و دعا‌های فراوان بر وجود ایشان (ع) اشاره می‌کردند، و اولین آنان همان خلیفه، یا جانشین قائم (ع) است که همان اول مهدیین .. که وصیت رسول‌ الله (ص)، بر وجود ایشان (ع) تصریح دارد.

امیر سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 20:46

امام صادق .. فرمودند: (همانا از ما، بعد از رسول‌ الله (ص) هفت نفر از اوصیاء امام هستند، که اطاعت از آنان (ع) واجب است و هفتمین آنان، قائم است. (اگر خدا برایش بخواهد). همانا خداوند عزیز و حکیم است و هر چه را بخواهد، مقدم می‌دارد، و یا به تأخیر می‌اندازد و او عزیز و حکیم است. سپس بعد از قائم ، یازده مهدی از فرزندان حسین (ع) می‌باشند). این روایت به طور آشکار، بر وجود مهدیین از فرزندان حسین (ع) بعد از امام مهدی (ع)دلالت می‌کند که از این نظر، با روایات گذشته و روایاتی که بعد به آن خواهیم پرداخت، نقطه‌ی مشترک دارد.

امیر سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 20:49

حدیث هفتم:



الشیخ الطوسی فی کتاب الغیبة: محمد بن عبد الله بن جعفر الحمیری ، عن أبیه ، عن محمد بن عبد الحمید ومحمد بن عیسى ، عن محمد بن الفضیل ، عن أبی حمزة ، عن أبی عبد الله (ع) فی حدیث طویل أنه قال: (یا أبا حمزة، إن منا بعد القائم أحد عشر مهدیاً من ولد الحسین (ع)).

شیخ طوسی در کتاب الغیبه([1]): محمد بن عبد الله بن جعفر حمیری،([2]) از پدرش،([3]) از محمد بن عبدالحمید و محمد بن عیسی،([4]) از محمد بن فضیل،([5]) از ابوحمزه،([6]) از امام صادق (ع) نقل می‌کند که حضرت (ع) در حدیثی طولانی فرمودند: (ای ابوحمزه، از ما بعد از قائم، یازده مهدی از فرزندان حسین (ع) است).([7])


مقصود و مراد از قائم، در این روایت اولین مهدی از ذریه‌ی امام مهدی (ع) است، که بعد از ایشان یازده مهدی هستند؛ همان‌طور که در روایات قبل توضیح داده‌شده، بعد از امام مهدی (محمد بن حسن عسکری) دوازده مهدی است، نه یازده مهدی. پس هیچ تعارض و تناقضی بین روایات نیست. چه بسا لقب قائم و یا مهدی بر هر یک از ذریه‌ی امام مهدی (ع) گذاشته شود. همان‌گونه که امام صادق (ع) در روایتی، در مورد فضیلت کوفه فرمودند: (و در آن قائم و قائمان بعد از او، خواهند بود). پس آنان قائمان بعد از قائم (ع) بر امت می‌باشند و هر یک از مهدیین، قائم و مهدی و امام و حجت واجب الاطاعه است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد