20 توصیه . - کوثرانصاری .



این روزها خیلی از خانواده های ایرانی خود را برای سفرهای نوروزی شان آماده می کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید ، توصیه های ضروری سفر را بخوانید تا سفر راحت تر و دلنشین تری را تجربه کنید.




1. پیش از شروع سفر از محل اقامت خود مطمئن شوید و آن را از قبل رزرو کنید.



2. چادر زدن و بازی کردن در کنار جاده و محل هایی که احتمال ریزش کوه وجود دارد کار خطرناکی است.



3. از همراه بردن سیلندرهای گاز پیک نیکی در خودرو، قطار و اتوبوس خودداری کنید.



4. قبل از سفر نسبت به شرایط مقصد از هر نظر اطلاعات کافی کسب کنید، این اطلاعات در سفرهای داخلی و خارجی شامل شرایط آب و هوایی، مقرارت گمرکی، نیروهای خدماتی، انتظامی، بهداشتی و سایر امکانات است.



5. در صورتی که با وسایل نقلیه عمومی مانند قطار، هواپیما، اتوبوس و یا کشتی مسافرت می‌کنید حتماً بلیط رفت و برگشت تهیه کنید. در غیر این صورت، ممکن است در روزی که قصد برگشت دارید، بلیط پیدا کنید و تا مدت نامعلومی در شهر محل سفرتان ماندگار شوید.



مشخصات خود را علاوه بر روی چمدان در محل مناسبی در داخل چمدان هم بچسبانید و زمان ترک محل اقامت مدارک شناسایی شخصی و شماره تلفن و آدرس محل اقامت یا هتل را همراه داشته باشید



6. اکثر هتل‌های معتبر دارای سایت اینترنتی هستند. پس در صورت امکان با مراجعه به سایت‌های مربوط اطلاعات کافی از امکانات و خدمات هتل یا مراکز اقامتی مورد نظر کسب کنید.



7. مشخصات خود را علاوه بر روی چمدان در محل مناسبی در داخل چمدان هم بچسبانید و زمان ترک محل اقامت مدارک شناسایی شخصی و شماره تلفن و آدرس محل اقامت یا هتل را همراه داشته باشید.



8. اگر قصد سفر با اتومبیل شخصی دارید، اتومبیل خود را قبل از سفر از نظر فنی و ایمنی تحت معاینه دقیق قرار دهید.



9. از اقامت در منازل شخصی افراد غریبه که بیشتر از نظر بهداشتی و سایر امور ایمنی در وضعیت مطلوبی نیست خودداری کرده و تنها از منازل استیجاری دارای مجوز استفاده کنید.



10. به اشخاص بدون یونیفورم و کارت شناسایی در فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها و سایر اماکن که در ظاهر به قصد کمک یا کنترل مدارک و در باطن با نیت دیگری به شما نزدیک می‌شوند اعتماد نکرده و از ارایه وسایل همراه خود به خصوص گذرنامه و مدارک شخصی جدا خودداری کنید.



ترجیحا غذای خود را به همراه داشته باشید و از مصرف مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده و ‌پیاز در اماکن عمومی خودداری کنید چون مسمومیت با این مواد می تواند در مواردی منجر به مرگ هم بشود!



بخور نخورهای سفر


11. برای پیشگیری از مسمومیت و تب شدید، تخم مرغ، سوسیس و کالباس را که حدود 12 ساعت در هوای آزاد و خارج یخچال نگه داشته شده است، مصرف نکنید.



12. ترجیحا غذای خود را به همراه داشته باشید و از مصرف مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده و ‌پیاز در اماکن عمومی خودداری کنید چون مسمومیت با این مواد می تواند در مواردی منجر به مرگ هم بشود!



13. مصرف آب سالم و نوشیدنی‌های سالم بدون گاز به ‌ویژه دوغ شیوه مناسبی برای حفظ سلامت در مسافرت های نوروزی است.



14. در سفر معمولا آب خوردن فراموش می شود. بنابراین میان وعده هایتان را از میان میوه ‌ها و سبزیجاتی مثل هویج، گوجه فرنگی و ساقه کرفس انتخاب کنید که دارای آب، املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن هستند.



در جاده


15. هر عاملی که باعث کاهش سطح هوشیاری یا تمرکز راننده شود ممکن است منجر به بروز تصادفات جاده‌ای مرگبار ‌شود، این عامل می تواند بحثی کوچک در داخل خودرو تا صحبت کردن با تلفن همراه و حتی استفاده از مواد روانگردان و دارو باشد.



16. معمولا خانواده‌ها شب پیش از سفر دیر می‌خوابند و صبح زود از خواب بلند می‌شوند، همین عامل موجب خواب‌ آلوده بودن راننده هنگام رانندگی می‌شود. بهتر است شب قبل از سفر به خوبی استراحت و هنگام رانندگی هر دو ساعت یک بار 10 دقیقه کنار جاده توقف کنند و چای یا قهوه بنوشند. حتی اگر هرگاه هنگام رانندگی احساس خواب‌ آلودگی کردید شیشه پنجره خودرو را پایین بکشید چون گرما باعث خواب‌ آلودگی می‌شود.



17. به راننده توجه کافی داشته باشید و هر از چند گاهی گفتگوی کوتاهی با او انجام دهید تا دچار احساس خواب‌ آلودگی نشود.



توصیه به مسافران قطار


18. با توجه به سنگینی ترافیک خودروها در تهران به ویژه در مسیرهای منتهی به ایستگاه راه آهن در روزهای پایانی سال برای رسیدن به موقع به ایستگاه زمان بیشتری در نظر بگیرید تا از قطارتان جا نمانید.



19. برای کنترل بلیت و بازرسی اثاثیه، لازم است یک ساعت قبل از حرکت در ایستگاه راه‌آهن حضور داشته باشید. یادتان باشد در طول سفر با قطار، باید شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر همراه داشته باشید و در صورت درخواست مأموران قطار آنها را ارائه دهید.



20. در صورت مفقود شدن بلیت تان، به شرط حضور بموقع در ایستگاه می توانید با دریافت گواهی شناسایی مسافر، بلیت المثنی بگیرید.



مولاعلی (ع)



مولاعلی(ع)


لَم یَنَل اَحَدُمِنَ الدّنیاحَبرَهََ الّااعقَبَتهُ عَبرَهُُ .


No one in this world can enjoy happiness

without shedding tears .


کسی راازاین دنیا خوشی وخنده ای نمی رسد

جزاین که گریه وماتمی دردنبال داشته باشد.


دردارجهان سرور بی ماتم نیست

کس رابه زمانه شادی بی غم نیست

درجام کسی ساقی ایام نریخت

زان صاف که بادردومحن درهم نیست .

-

ترجمه شعری وانگلیسی

ابوالقاسم حالت .