استخاره ...



استخاره و خواب


خطاب به دوستانی که استخاره و خواب را راهی منطقی و عقلانی برای رسیدن بیقین و پیش از آن ایمان به غیب ، نمیدانند٠


در استدلالات شما چند اشکال به نظر میرسد٠

١- شما رؤیای صادقه را با کابوس شبانه معادل دانسته و یکی گرفته اید، در صورتی که رؤیای صادقه بر مبنای قران و سنت، جزئی از چشمه های نبوت و مثل وحی راهی برای وصل شدن به غیب است، ایا میدانید این دو را یکی بدانید انموقع بنیانگزار دینهای توحیدی را که حضرت ابراهیم است مردی روانی که با کابوس شبانه تصمیم به ذبح پسرش میگیرد، معرفی میکنید؟ و همینطور رسول خدا را؟ ملاحظه میفرمائید که این خلط مبحث رؤیای صادقه و کابوس شبانه چه تالی فاسد عظیمی دارد؟٠

در صورتی که رؤیای صادقه مبنای قرانی دارد که خداوند مثل وحی در خواب حقیقت را به روح انسان القا میکند، ایا تا بحال به ایات زیر توجه نکرده اید:٠


- وَإِذ قُلنا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحاطَ بِالنّاسِ ۚ وَما جَعَلنَا الرُّءیَا الَّتى أَرَینٰکَ...... اسرا٦٠.

- یعنی رؤیائی که ما نشانت دادیم...

- قَد صَدَّقتَ الرُّءیا ۚ إِنّا کَذٰلِکَ نَجزِى المُحسِنینَ. صافات١٠٥.

ای ابراهیم رؤیایت را- که ما نشانت دادیم- تصدیق کردی،

- لَقَد صَدَقَ اللَّهُ رَسولَهُ الرُّءیا بِالحَقِّ ۖ لَتَدخُلُنَّ المَسجِدَ الحَرامَ إِن شاءَ اللَّهُ ءامِنینَ مُحَلِّقینَ رُءوسَکُم وَمُقَصِّرینَ لا تَخافونَ ۖ فَعَلِمَ ما لَم تَعلَموا فَجَعَلَ مِن دونِ ذٰلِکَ فَتحًا قَریبًا. فتح٢٧.


در این سه ایه خداوند سه امر بسیار مهم را در خواب و رؤیا به حضرت ابراهیم و رسول اکرم ص اطلاع میدهد، ذبح اسماعیل، فتح مکه، و اینده امت و تسلط بنی امیه را، و صریحاً میفرماید که ما رؤیا را نشانت دادیم، و تو ای ابراهیم رؤیا را تصدیق کردی، یعنی رؤیا هم مثل نبوت ، تصدیق و تکذیب دارد


می بینید که توسل به رؤیا برای جواب گرفتن از خدا امری کاملاً الهی و قرانی است٠


واما استخاره: استخاره جواب خواستن از خدای زنده است برای امری مشخص، ایا خواستن از خدا عیب دارد؟ یا خدا از جواب دادن عاجز است؟ یا نمیتواند با ایه ای از کتابش جواب دهد؟ایا به این ایه توجه کرده اید:٠

وَإِذا سَأَلَکَ عِبادى عَنّى فَإِنّى قَریبٌ ۖ أُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ ۖ فَلیَستَجیبوا لى وَلیُؤمِنوا بى لَعَلَّهُم یَرشُدونَ. بقره١٨٦.
همانا که من نزدیک هستم و جواب میدهم دعا و خواست کسی را که مرا بخواند....

و استخاره ایا جز دعا و خواست از خدای زنده است؟ و جواب خدا از کتابش؟ به نظر می اید اشکال اصلی از ذهن و فکر و عقل مادی ما باشد که ایمان درستی به غیب نداریم


اشکال دیگر در تقابل قرار دادن توسل به عالم غیب و عقل است! الذین یؤمنون بالغیب یعنی چه؟ یعنی با عقلت خدارا بشناس و فرستاده خدا را و کتاب خدارا، انگاه اگر خدا و کتاب خدا و رسول خدا از عوالم و مسائلی خبر دادند که چشم و عقل و علم دنیوی ات انها را درک نکرد، مثل اخرت و برزخ و وحی و رؤیا و و و انکار نکن ایمان بیاور


شهاد ت حضرت زهرا...

نوحه های فاطمیه

زبانحال حضرت زهرا(س)

منکه از عشق علی چون شمع شیدا سوختم

صاحب جنت منم، اما در اینجا سوختم

سوختم تا یک سر مویی نسوزد از علی

تا بماند رهبرم من بی مهابا سوختم

بی گنه بودم ولی در آتشم انداختند

محسنم شد کشته، نالیدم که بابا سوختم

زینبم می دید آتش زائر رویم شده

از پریشانی او در بین اعدا سوختم

صورت آتش گرفته تا زسیلی شد کبود

شکر کردم، بهر حفظ جان مولاسوختم

مثل چشم مجتبی مسمار یارب سرخ بود

من نمی گویم چه شد تنهای تنها سوختم

هرکه نان از سفره ی ما برده بود استاده بود

بسکه نامردی بود در این تماشا سوختم

سوختم تا شعله ی عشقت بماند جاودان

پای تا سر یا علی با این تمنا سوختم

(برگرفته از کتاب بهار سوخته جلد2)

***

دو بیتی ها(مرثیه زینب سلام اله علیها)

غم دوران من گردد یتیمی

که هم پیمان من گردد یتیمی

من از قد کمانت حتم دارم

بلای جان من گردد یتیمی

سروده جواد حیدری

***

نمی گویم که تو نا مهربانی

زبس خون رفته از تو ناتوانی

دلم خواهد در آغوشم بگیری

چه سازم که شکسته استخوانی

سروده جواد حیدری

***

مکن مخفی به سینه آه، مادر

مرا کن از غمت آگاه ،مادر

مشو راضی پس از تو زنده باشم

گل خود را ببر همراه ،مادر

سروده جواد حیدری

***

 

همی گردم به دنبال بهانه

زنم بوسه به جای تازیانه

چو لبخند از لبانت رفته مادر

صفائی نیست در این آشیانه

سروده جواد حیدری

***

تو که رکن تمام کائناتی

چرا با کودکان کم التفاتی

گمانم قبل تو زینب بمیرد

شنیده ناله ی عجل وفاتی

سروده جواد حیدری

***

تمنای دل زینب همینه

که روی زانو مادر بشینه

الهی این چه درد بی دوائی است

که دختر روی مادر را نبینه

سروده جواد حیدری