کشور نروژ


(نمایی دیگر از شهر اسلو)

درباره کشور نروژ

نروژ کشوری در شمال اسکاندیناوی است که از سوی سازمان ملل، عنوان بهترین و بالاترین استانداردهای زندگی در دنیا را به خود اختصاص داده است.نروژ، کشوری است که در آن میزان تحصیلات، درآمد ماهانه، امید به زندگی، بهداشت و تغذیه منطبق بر استانداردهای سازمان ملل می‌باشد و این استانداردها کاملا رعایت شده است. امید به زندگی در بین مردم این کشور تا ۷۹ سال هم افزایش یافته است و موجب شده مردم آینده روشنی را برای خود تصور کنند. پایتخت این کشور اسلو می‌باشد و طبق استانداردهای متعارف زندگی در رده اول می‌باشد.

جغرافیا

نروژ یک کشور کوهستانی و سردسیر در شمال اروپا و غرب شبه‌جزیره اسکاندیناوی است و در نیمکره شمالی کنار دریای نروژ که در همسایگی سوئد در شرق و فنلاند و روسیه در شمال‌شرقی آن واقع شده است. این کشور کوهستانی دارای آبدره‌های زیبا و وصف‌ناپذیر هم می‌باشد. مهمترین رشته‌کوه این کشور کوه اسکاندیناوی است که دره‌های زیبا و عمیق آن یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری نروژ می‌باشد. جلگه‌ها در کنار رودها به ویژه خلیج اسلو و تنگه اسکاژراک واقع هستند، نروژ دارای جزیره‌های فراوانی می‌باشد که با جنگل‌های انبوه از درخت پوشیده شده است. در نواحی جنوبی هوا معتدل و مرطوب و سایر نواحی سرد و یخبندان است.۹۴ درصد خاک این کشور قابل کشت است و کشاورزی در این کشور رونق زیادی دارد. در بیشتر مناطق شمالی نروژ معمولا شش ماه شب و شش ماه روز است ضمن‌ اینکه مناطق شمالی نروژ، معمولا نه ماه در سال بارش برف و باران با خود به همراه دارد. درمناطق جنوبی شش ماه برف و یخبندان است و از اوایل اردیبهشت تا شهریور هوای واقعا خوبی دارد در این محدوده زمانی دمای هوا بین ۵ تا ۲۱ درجه متغییر است البته بارش باران در این فصلها زیاد می باشد.این کشور شامل ۱۹ استان و ۴۴۸شهرستان می‌باشد، بخشداری هر شهرستان در زبان نروژی کمدن نام دارد که موظف به اجرای قوانین و سروسامان دادن به زندگی مردم هستند. این کشور با توجه به وسعت بالای ۳۰۰هزار مترمربعی جمعیتی در حدود ۴۳۸۰۰۰۰ هزار نفر دارد.

در دهه ۱۸ میلادی، اسلو، پایتخت نروژ به صورت یک روستا بوده و امروزه بخش زیادی از جمعیت در حومه این شهر زندگی می‌کنند.  اسلو همچنین تنها شهر نروژ است که خود یک استان (استان اسلو) نیز هست.اسلو مرکز فرهنگی، علمی، اقتصادی و اداری نروژ است و کانون اصلی بازرگانی، بانکداری، صنایع و کشتیرانی نروژ در این شهر قرار دارد.این شهر از کانون‌های مهم بازرگانی دریایی و صنایع دریایی اروپا نیز به‌شمار می‌رود و شمار زیادی شرکت مربوط به بخش دریانوری و بیمه دریایی در آن قرار گرفته که برخی از آن‌ها از شرکت‌های بزرگ دنیا در این بخش هستند. رشد جمعیت در اسلو سالانه دو درصد است که با این ترتیب، بالاترین رشد جمعیت را در میان شهرهای اروپا دارد. این میزان رشد در نتیجه مهاجرت خارجیان به این شهر است و درصد نروژی‌تباران در اسلو رو به کاهش دارد.همچنین هر سال مراسم اعطای جایره صلح نوبل در اسلو برگزار می گردد.

وایکینگ‌ها مهمترین اقوامی بودند که در نروژ سکنی داشتند. پیشینه مردم نروژ از نژاد اسکاندیناوی و از تبار وایکینگ‌ها و از شاخه ژرمن‌ها هستند. همچنین ۸۶درصد نروژی‌ها پیرو کلیسای انجیلی- لوتری، سه درصد کاتولیک و پروتستان، یک درصد مسلمان و ۱۰ درصد باقیمانده تعلق دینی مشخصی ندارند. به تازگی اشاعه دین اسلام در نروژ افزایش یافته و در اسلو مکان‌های عبادتی برای نمازگزاران مسلمان ساخته شده است.

امروزه نروژ یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شود چرا که کشاورزی در این کشور از رونق بسیار بالایی برخوردار است و حتی یکی از بهترین و مرغوب‌ترین چاه‌های نفت دنیا را دارا می‌باشد که عده زیادی در پالایشگاه‌های نفت مشغول به کار هستند و به دلیل اینکه نروژ را دریا احاطه کرده بسیاری از مردم نیز به ماهیگیری می‌پردازند و یکی از چرخه‌های اقتصاد این کشور را آبزیان دریایی تشکیل می‌دهد. سه نوع ماهی در آب‌های نروژ یافت می‌شود که در هیچ‌ جای دنیا نیست و مردم نروژ با این سه نوع ماهی، غذاهای لذیذ تهیه می‌کنند و در مهمانی‌های رسمی بر سر میز قرار می‌دهند. غذای مردم نروژ را آبزیان تشکیل می‌دهد و با انواع جلبک‌ها و سبز‌ه‌های دریایی کوکو و خورشت درست می‌کنند.


تاریخچه :


در حدود ده قرن پیش از میلاد مسیح، شاخه ای از اقوام ژرمن، بنام توتونی وارد سرزمین نروژ شده و در آن سکنی گزیدند. با این حال این اقوام نتوانستند قرون زیادی در نروژ دوام بیاورند.
وایکینگ ها مهمترین اقوامی بودند که در نروژ سکنی داشتند. وایکینگ های نروژی به عنوان یک چهره مشخص در طی قرون هفتم و هشتم میلادی نمایان شدند و این زمانی بود که آنها حملاتی را به نواحی فعلی بریتانیا و فرانسه صورت دادند.
در سال ٨٠٢ میلادی سرانجام نروژی ها بر جزایر فعلی بریتانیا (انگلستان و ایرلند) دست یافتند و تا سال ٨٨٠ بر آن حکومت راندند. در اواسط قرن نهم میلادی، وایکینگ ها تاخت و تازشان را در اروپای مرکزی شدت دادند. در هفدهم ماه مه ٨٧٢، حکومت واحد و یکپارچه سلطنتی در نروژ ایجاد شد و در اواخر قرن دهم "اریک سرخ" یکی از سرداران نروژ مستعمره وایکینگی را در سواحل گروئلند بنیان نهاد. در این دورانها، شاهانی مقتدر بر نروژ حکومت راندند، مانند اولاف اول    (١٠٠٠ - ٩٩٥) که دین مسیح را به هر نحوی که بود، در نروژ رواج داد.

از سال ١٠٠٠ به بعد نروژ موقتاً به تصرف قوای مشترک شاهان سوئد و دانمارک درآمد. در حقیقت می توان گفت تاریخ  نروژ در تمام طول   هزار ساله ی اخیر بستگی فراوانی  به تاریخ سوئد و  دانمارک  داشته  است .  اولاف دوم ( ١٠٢٨ - ١٠١٥ ) یا قدیس که نتوانسته بود مملکت خود را وحدت بخشد، به خاطر شورشی که به نفع کنوت پادشاه انگلستان و دانمارک درگرفت، ناچار از نروژ گریخت( ١٠٢٨ )، وی چهار سال بعد برای بدست آوردن تاج و تختش بازگشت ولی کاری از پیش نبرد و کشته شد. کنوت نیز پس از چند لشکرکشی به نروژ در سال ١٠٢٨ توانست این کشور را تصرف کند. وی در سال ١٠٣٥، پسرش سوین را پادشاه ساخت و با امپراتوری مقدس روم روابط دوستانه ای برقرار کرد. سرانجام در قرن یازدهم مجدداً وحدت سیاسی در نروژ برقرار گشت.

در قرن سیزدهم نروژی ها با توسعه دریانوردی بر سراسر جزایر شمال اقیانوس اطلس، تا جزیره ء ایسلند تسلط یافتند و مستعمرات فراوانی را بدست آوردند. به مرور زمان نروژ انحطاط یافت، تا آنجا که در سپتامبر ١٣٨٠، پس از برخوردی خونین، نروژ و تمامی نواحی تصرفی آن، به اشغال دانمارک درآمد و سلطهء ٤٣٤ سالهء دانمارک بر این سرزمین آغاز شد. در سال ١٣٩٧ میلادی اتحادیه کالمار متشکل از کشورهای دانمارک، نروژ و سوئد تحت حکومت کل پادشاه دانمارک تشکیل شد ولی چون در هر سه کشور سلطنت انتخابی بود، اتحاد دائم آنها تحت سلطنت دانمارک عملی نشد و با جلوس گوستاو اول بر تخت سلطنت سوئد، اتحادیه کالمار نیز منحل شد( ١٥٢٣ ). تسلط دانمارک بر نروژ تا اوائل قرن نوردهم میلادی باقی ماند، با این حال نروژ در طی تمام این سالها تا حد زیادی از استقلال داخلی برخوردار بود. در بیست و هشتم مارس ١٨١٤، کنگره ء وین، به پاس خدماتی که سوئد در شکست قوای ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسه کرده بود، نروژ را، برخلاف میل مردم آن، ضمیمهء خاک سوئد کرد و همراه با آن جزیره ء ایسلند نیز که متعلق به نروژ بود به سوئد واگذار شد. به این ترتیب استقلال داخلی نروژ عملاً از بین رفت و نروژیان سر به شورش برداشتند و خواستار حکومتی مستقل شدند. سرانجام رهبران سوئد و نروژ با استقرار سلطنت دوگانه به توافق رسیدند. وضع نروژ تا روز پانزدهم اکتبر ١٩٠٥ به این صورت باقی ماند و در این تاریخ به دنبال سالها مبارزه ء پی گیر رهبران نروژی، سرانجام استقلال مسالمت آمیز این کشور از سوئد حاصل شد و حکومت مشروطهء سلطنتی تحت پادشاهی هاکون پنجم برقرار گشت.


نروژ در جنگ جهانی اول بی طرف بود و با اینکه قسمت عمده ای از ناوگان دریائی آن توسط قوای متحدین(و گاهی متفقین) مورد حمله قرار می گرفت و صدماتی نیز به آنها وارد شد، معهذا بی طرفی خود را حفظ کرد.
در جنگ جهانی دوم در آغاز سال ١٩٤٠،

به دنبال تبانی آلمان نازی و حزب اتحاد ملی(نازی) نروژ، این کشور مورد هجوم متحدین واقع شد و با حمایت ستون پنجم نازی ها در نروژ (پیروان حزب اتحاد ملی )، فرودگاههای این کشور نیز تسخیر شدند و پس از دو ماه نروژ بکلی اشغال و تسلیم شد. پادشاه و هیئت دولت نروژ در لندن، دولت نروژ آزاد(دولت در تبعید) را تشکیل دادند( آوریل١٩٤٠). پس از استقرار کامل قوای هیتلر در نروژ، ویدکون کویسلینگ رهبر حزب اتحاد ملی به ریاست حکومت دست نشاندهء آلمان در نروژ گماشته شد. وی درهفتم فوریه ١٩٤٢ حکومت سلطنتی مشروطه را ملغی اعلام نمود و با دیکتاتوری شروع به حکومت کرد. نروژ در سال ١٩٤٥ از تصرف آلمانها خارج شد و حکومت سلطنتی هاکون مجدداً برقرار شد. کویسلینگ نیز بازداشت و اعدام گردید.نروژ در طی سالهای پس از جنگ رو به توسعه نهاد و در امور اقتصادی پیشرفتهای فراوانی را بدست آورد. در سال ١٩٥٧ اولاف پنجم (فرماندهء کل قوای نروژ، در دوران جنگ جهانی دوم) به سلطنت نشست.


پس از او، از سال ١٩٩١ هارالد پنجم به سلطنت رسید که هم اکنون نیز پادشاه نروژ است .

بدنبال کشف منابع عظیمی از نفت و گاز در دهه های شصت و هفتاد قرن بیستم، نروژ تبدیل به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت اروپا شد. نروژ یکی از بزرگترین ارقام درآمد سرانه را در اروپا داراست. نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست، زیرا مردم این کشور در دو رفراندم، یکی در ١٩٧٢ و دیگری در ١٩٩٤ با پیوستن به اتحادیه اروپا مخالفت کردند.

روز ملی نروژ :

هفدهم ماه می روز ملی نروژ است. این روز به یادبود روز هفدهم ماه می سال ١٨١٤ یعنی زمانی که نروژ قانون اساسی خود را تصویب کرد جشن گرفته می شود. معمولاً مردم در روز ملی لباس های مخصوص می پوشند. بسیاری از افراد یک «بوناد» (bunad) یا سایر لباس های ملی دیگر بر تن می کنند. هنگام صبح مراسم رژه کودکان برگزار می گردد. دانش آموزان در حالی که پرچم نروژ را در دست دارند و سرود می خوانند در خیابان ها رژه می روند. در بسیاری از مکان ها، دسته های موسیقی هماهنگ با گروه هایی که رژه می روند مارش های نظامی می نوازند. بعداً اغلب در مدارس، پارک ها و مراکز شهرها، سخنرانی و مراسم مشابه برگزار می گردد. هفدهم می به عنوان روز کودکان نیز معروف است.

منابع طبیعی:نفت، گاز، مس، نیکل، سنگ آهن، روی، سرب، هیدرو انرژی (انرژی برگرفته از آب)، ماهی، الوار.

جمعیت:
بر پایه آمار ژوئیه ٢٠٠٣، جمعیت نروژ ٤٥٤٦١٢٣ نفر می باشد. از این تعداد ٩/١٩ درصد زیر ١٤ سال، ٢/٦٥ درصد بین ١٥ تا ٦٤ سال، و بقیه (٩/١٤ درصد) بالای ٦٥ سال، سن دارند. میانگین سنی نروژی ها ٧/٣٧ سال است. متوسط طول عمر برای مردان ١٥/٧٦ سال و برای زنان ٢٢/٨٢ سال می باشد. میزان تولد ١٧/١٢ در هزار، و میزان مرگ ٧٢/٩ در هزار است. میزان باروری زنان، ٨/١ کودک برای هر زن. اقلیت نژادی که بومی کشور اند، سامی (سامر) ها می باشند که جمعیت آنها در نروژ بیست هزار نفر است.

شمار اقلیت‌ها کشورهای دیگر با جمعیت بیشتر از پنجاه هزار نفر(نسل اول و دوم) در اسلو برپایه کشور مبداء، آمار ۱ ژانویه ۲۰۱۰:

رتبه

تبار

جمعیت

۱

 پاکستان

۲۱۱۹۵

۲

 سومالی

۱۱۵۴۲

۴

 سوئد

۱۰۳۷۲

۵

 لهستان

۹۳۰۴

۶

 سری‌لانکا

۷۲۱۴

۷

 عراق

۶۸۳۱

۸

 ترکیه

۵۹۸۷

۹

 مراکش

۵۸۴۸

۱۰

 ویتنام

۵۵۷۳

 

وسعت و جمعیت ١٢ شهر بزرگ نروژ:

جمعیت

وسعت به کیلومتر مربع

         نام شهر

٥٨٩ ٥١٢                 

٤٢٧  

اسلو

Oslo

 

٢٩١ ٢٣٣

٤٤٥

برگن

Bergen

 

٤٠٨ ١٥١

٣٢١

تروند

Trondheim

 

٧١٠ ١٠٩

٦٦

استاوانگر

Stavanger

 

٤٩٧ ١٠١

١٨٩

بروم

Bærum

 

٩٧٧ ٧٣

٢٦٠

کریستین استاد

Kristiansand

 

٥٠٥ ٦٨

٢٨٢

فردریک استاد

Fredrikstad

 

٥٢٤ ٦٠

٢٥٢٠

ترومسو

Tromsø

 

٨٦٢ ٥٥

١٣٥

درامن

Drammen

 

٩٢٩ ٥٤

٢٨٤

ساندنس

Sandnes

 

٩٩٠ ٤٩

٩٧

اسکر

Asker

 

٩٣٦ ٤٩

٧٢٢

شی ین

Skien

 

 مهاجرت:

تا اول ژانویه ٢٠٠٢ مجموع کسانی که در خارج از نروژ بدنیا آمده و در این کشور زندگی می کنند ٤٩٦٥٦٧ نفر بود. از این عده ١٨٥٨٦٨ نفر به تابعیت نروژ درآمده و بقیه یعنی ٣١٠٧٠٤ نفر تابعیت کشور زادگاه خود را نگهداشته و نروژی نشده اند. تقریباً نیمی از دو رقم بالا متعلق به شهروندان کشورهای اروپائی است.
سهم ایرانیان در آمار بالا چنین است: تعداد کل ایرانیان مهاجر به نروژ تا تاریخ فوق ١٦١٥٧ نفر است. از این عده ٤٢٤٩ نفر به تابعیت نروژ درآمده اند و بقیه یعنی ١١٩٠٨ نفر، فقط تابعیت ایرانی دارند.


تقسیمات کشوری: از لحاظ تقسیمات کشوری نروژ از ١٩ استان تشکیل گردیده است که زیر نظر استانداران و شورای منتخب اداره می شود.هر استان شامل تعدادی کمون(شهرداری) است. بیشتر امور جاری محل زیست افراد، توسط این کمون ها سر و سامان می گیرد.

قواى سه گانه:

قوه مجریه:

حکومت نروژ پادشاهی است و نخست وزیر اداره کننده دولت می باشد.

مقننه:

از یک مجلس قانون گذاری با ١٦٥ نماینده، تشکیل می گردد که برای چهار سال از سوی مردم برگزیده می شوند. پس از تشکیل مجلس، نمایندگان از میان خود یک چهارم اعضا را در یک انتخاب داخلی برمی گزینند تا مجلس کوچکتری تشکیل بدهند. لوایح ابتدا در میان مجلس بزرگتر مورد بحث قرار می گیرد و پس از تصویب به مجلس کوچکتر برده می شود تا به تصویب برسد. اگر یکی از مجالس با تصویب لایحه ای مخالفت کند، جلسه مشترک مجلسین تشکیل می گردد. رای دو سوم نمایندگان این جلسه تکلیف لایحه را روشن می سازد. ١٦٥ کرسی مجلس، در انتخابات سال ٢٠٠١ به شرح زیر میان احزاب بزرگ نروژ تقسیم شده است: حزب کارگر ٤٣ کرسی حزب محافظه کار ٣٨ کرسی حزب ترقیخواه ٢٦ کرسی حزب سوسیالیست چپ ٢٣ کرسی حزب مردم مسیحی ٢٢ کرسی حزب مرکز ١٠ کرسی حزب لیبرال ٢ کرسی حزب ساحل ١ کرسی


قوه قضایی: در رأس قوه قضائی "دادگاه عالی" قرار دارد. قضات این دادگاه با حکم پادشاه منصوب می گردند.

اقتصاد: نروژ نمونه یک سیستم اقتصاد شکوفا و پر رونق است که امکانات رفاهی گسترده ای را در اختیار مردم قرار می دهد. افتصاد نروژ ترکیبی است از اقتصاد مبتنی بر بازار و اقتصاد دولتی. دولت در بخش های کلان و کلیدی مانند صنایع نفت و گاز حضور چشمگیر دارد. هر چند نروژ از لحاظ منابع غیر نفتی مانند معادن، جنگل، ماهیگیری و انرژی حاصل از ذخایرآبی، غنی و از صنایعی مانند کشتی سازی برخوردار است، با این وجود درآمد حاصل از صدور نفت و گاز ٣٥ درصد صادرات کشور را تشکیل می دهد. از لحاظ میزان تولید و صدور نفت، نروژ در رتبه سوم جهانی، پس از عربستان سعودی و روسیه قرار دارد. همین بالا بودن نقش نفت در اقتصاد سیاستگزاران اقتصاد کشور را بر آن داشته است که در اندیشه دوران پس از نفت باشند. در حدود دو دهه دیگر ذخایر نفت نروژ به پایان می رسد و همین نکته سبب شده است که بخشی از درآمد نفت، از سوی دولت در بنیادی ذخیره گردد و این ذخایر صرف سرمایه گذاری های خارجی شود. میزان سرمایه گذاری خارجی این بنیاد در سال ٢٠٠٢ بیش از ٤٣ بیلیون دلار بود. میزان رشد تولید ناخالص ملی کشور در سال ٢٠٠٢ یک درصد بود که این مقدار به مردم نروژ قدرت خریدی معادل ١٤٩ بیلیون دلار در همان سال، می داد. این میزان تولید ناخالص ملی، حاصل دو میلیون و چهارصد هزار نیروی کار کشور است. ٧٤ درصد نیروی کار کشور در بخش خدمات، ٢٢ درصد در صنایع، ٤ درصد در بخش کشاورزی، جنگل داری و ماهیگیری، بکار اشتغال دارند. نرخ بیکاری در سال ٢٠٠٢، ٩/٣ درصد بود. شرکای عمده تجارت خارجی نروژ عبارتند از: سوئد، آلمان، انگلستان، دانمارک، هلند، فرانسه و ایتالیا صادرات نروژ به غیر از نفت و گاز، در بخش صنعتی عبارتند است از کشتی، ماشین آلات، مواد شیمیایی و فلزات. صادرات کشاورزی نروژ شامل جو، گندم، سیب زمینی، گوشت خوک، گوشت گاو، شیر و ماهی است. واردات نروژ شامل مواد خوراکی، ماشین آلات، مواد شیمیایی و برخی فلزات می باشد.

ارتباطات: در نروژ ٢٧٣٥٠٠٠خط تلفن عادی و ٢٠٨٠٤٠٨ تلفن همراه (موبایل) دایر است. ٢٦٨٠٠٠٠ نفر نیز از اینترنت استفاده می کنند. پنج فرستنده رادیویی موج بلند، و دستکم ٦٥٠ فرستنده " اف.ام" و یک فرستنده موج کوتاه ، شبکه رادیوئی نروژ را تشکیل می دهد. شبکه تلویزیونی نروژ سراسر کشور را پوشش می دهد.

حمل و نقل:
مجموعه راه آهن نروژ بالغ بر ٤١٧٨ کیلومتر است. کل راههای کشور ٩١٤٥٤ کیلومتر است که از این مقدار ٦٩٥٠٥ کیلومتر جاده آسفالته و بقیه جاده های خاکی و شوسه است. ناوگان بازرگانی نروژ شامل ٧١٤ کشتی است. ٦٦ فرودگاه با باند پرواز آسفالته و ٣٦ فرودگاه با باند خاکی، در سراسر کشور وجود دارد.

درون کوچی

نروژ برای مدتی طولانی موطن اقوام مختلف بوده است. سامی ها بیش از دو هزار سال در نروژ زندگی کرده اند و چند صد سال است که افراد مختلف برای کار به نروژ می آیند. اولین مهاجرینی که به این کشور آمدند، اهل کشورهای همسایه و کشورهای اروپای غربی بودند. امروژه، مردم ٢٠٠ کشور مختلف در اینجا زندگی می کنند.

اقتصاد نروژ از سال ١٩٦٠ به بعد بهبود یافت. به این ترتیب، نیاز به نیروی کار افزایش یافت و افراد زیادی از کشورهای دیگر در جستجوی کار به این کشور وارد شدند. اولین افرادی که وارد کشور شدند، اهل اروپا بودند؛ اما از حدود سال ١٩٧٠ به بعد، افراد زیادی همچنین از آسیا، آفریقا، و آمریکای لاتین به نروژ آمدند. بسیاری از پاکستانی ها و ترک ها برای کار کردن به اینجا آمدند، و عده زیادی از آنها هنوز در اینجا زندگی می کنند. در سال ١٩٧٥، مهاجرت به نروژ متوقف شد زیرا بیکاری رو به افزایش بود و مسکن کافی برای کلیه افرادی که به این کشور وارد می شدند پیدا نمی شد.

امروزه، افرادی که اهل کشورهای EEA (منطقه اقتصادی اروپا) هستند می توانند اجازه اقامت و کار در نروژ دریافت کنند. همچنین متخصصین مشاغلی که در نروژ مورد نیاز است نیز می توانند اجازه کار دریافت کنند. در سال های اخیر، بسیاری از پناه جویان از اقصی نقاط دنیا به نروژ آمده اند. افرادی که مجبور هستند از جنگ و خشونت بگریزند می توانند درخواست پناهندگی در نروژ نمایند.

برون کوچینروژی ها نیز به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند. در نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، حدود ٨٠٠٫٠٠٠ نروژی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند. اقتصاد نروژ ضعیف بود و به سختی کار پیدا می شد. بسیاری از مردم رؤیای شروع زندگی جدیدی در ایلات متحده آمریکا را در سر می پروراندند. آنها شنیده بودند که در آنجا فرصت های زیادی فراهم است. در ابتدا زندگی در این کشور برای بسیاری از افراد مشکل بود، اما اکثر آنها موفق شدند.

امروزه، نروژی های زیادی در کشورهای دیگر به کار یا تحصیل مشغول هستند. آنها وقت خود را صرف آشنایی با یک فرهنگ دیگر می کنند و شاید زبان جدیدی را هم فرا بگیرند. جوانان نروژی غالباً چندین ماه و یا یک سال تمام را صرف جهانگردی و آشنایی با کشورها و فرهنگ های دیگر می کنند.

اخیراً افرادی که از نروژ کوچ می کنند مهاجرینی هستند که برای مدت های کوتاه یا طولانی به کشورهای گرم تر مسافرت می کنند. بسیاری از مستمری بگیران می خواهند از زمستان های سرد نروژ دور شوند. برخی از این افراد، به عنوان مثال، برای همیشه به اسپانیا مهاجرت می کنند؛ حال آنکه برخی دیگر در زمستان در اسپانیا و در تابستان در نروژ زندگی می کنند.

توضیحی درباره قوانین جدید مهاجرت در نروژ
این مجموعه، شامل برخی مفاد قانونی تغییر یافته در زمینه های زیر می باشد:
اقامت، اشتغال بکار، انواع ویزا، بویژه ویزای تحصیلی و کاری، قوانین الحاق خانواده، اعطای پناهندگی و تعریف جدیدی ازپناهنده و نوع حمایت از پناهجویان، ادغام مهاجرین در جامعه نروژ، مبارزه بر علیه تروریسم و در مورد حقوق کودکان و قوانین اخراج پناهجویانی که جواب رد نهایی را از مقامات نروژی دریافت می کنند. قوانین جدید از اول ژانویه ۲۰۱۰ به اجراء در آمده و از این پس بجز استثنائاتی، تمامی پرونده هایی که به خارجیان مربوط میشود، بر اساس این قوانین به آنها رسیدگی می شود.

اقامتاز این پس همه اجازه ها، اجازه اقامت نامیده می شوند. واژه "اجازه اقامت"، جانشین واژه های اجازه اقامت و اجازه کار می شود و از این پس همه اجازه ها، اجازه اقامت نامیده می شوند. در اصل اجازه اقامت در نروژ، شامل داشتن حق کار نیز می شود. اما در برخی موارد تاکید خواهد شد که اجازه اقامت، شامل حق کار کردن نمی باشد یا اجازه اقامت به گونه ای داده می شود که حق کار کردن را محدود می کند. از این پس واژه اجازه کار حذف خواهد شد.

اجازه اقامت دائم کسب اجازه اقامت دائم بطور اتوماتیک شامل حق اجازه کار و اقامت دائم می باشد. بر اساس قوانین جدید، واژه "اجازه اقامت دائم" Permanent oppholdstillatelse جانشین واژه " اجازه اسکان" bosettingstillatelse خواهد شد. اقامت هر فردی که بطور مستمرحداقل سه سال متوالی را در کشور اقامت داشته است، اقامتی که براساس آن میتوان اجازه اقامت دائم را کسب کرد، می تواند اجازه اقامت دائم را کسب کند. اجازه اقامت برای هنرمندان، گروهای موسیقی و هنرمندان قوانین خاص خود را دارا می باشد. افراد نامبرده بالا چنانچه قصد اقامت در نروژ را برای دو هفته داشته باشند، نیاز به اجازه اقامت ندارند. بلکه می توانند تقاضای ویزا نمایند. افرادی که برای کار می آیند بایستی قرارداد کاری داشته باشند.

کارفرمایان و طرفین قرارداد متقاضی در نروژ، می توانند برای متقاضی، از نروژ تقاضای کار نمایند به شرطی که کارفرما، از سوی متقاضی وکالت کتبی داشته باشد. برخی ازمتقاصیان می توانند تقاضای اجازه اقامت خود را در نروژ تحویل مقامات نروژی دهند. این قانون شامل متخصصین و افرادی با صلاحیت های فنی و حرفه ای می باشد که دارای اقامت قانونی در نروژهستند. البته این قانون شامل افرادی که در نروژ تقاضای پناهندگی کرده اند نمی شود. چنانچه فردی در نروژ تقاضای اقامت می کند، بایستی تقاضای خود را به پلیس محل سکونت ویا مراکز اطلاعات برای خارجیان متقاضی کار ارائه نمایند.

قانون کاردر قانون قبلی بنام "شروع بکار" این امکان وجود داشت که خیلی سریع متقاضیان در نروژ شروع بکار کند. در قانون قدیم "شروع بکار" این امکان برای کارگران خارجی وجود داشت که قبل از اینکه پرونده اجازه اقامت آنها بررسی شود و به آنان اجازه اقامت داده شود، شروع بکار کنند. این قانون دستخوش تغییراتی اساس شده است.

قوانین جدید نروژ درباره ویزاهر کسی می تواند به عنوان توریست، ملاقات اعضای خانواده و یا سفر تجاری از نروژ تقاضای ویزا نماید. ویزا برای سفر به نروژ و دیگر کشورهای عضو پیمان شنگن حداکثر تا ۹۰ روز اعتبار دارد. در اصل ویزایی که توسط یکی از کشورهای عضو پیمان شنگن صادر می شود، قابل تمدید نمی باشد. در این زمینه استثنائاتی وجود دارد از جمله اینکه ویزای اصلی شما برای کمتر از ۹۰ روز صادر شده باشد. در هر حال ویزای اصلی بیشتر از ۹۰ روز اقامت در طی شش ماه در محدوده کشورهای شنگن داده نخواهد شد. ویزایی که شما از نروژ دریافت می کنید ، برای سفر به کلیه کشورهای عضو پیمان شنگن معتبر خواهد بود.

به چه کسانی ویزا داده می شود:
در اصل همه کسانی که قصد سفربه نروژ را دارند، نیاز به ویزا دارند. استثنائاتی برای کشورهایی وجود دارد که ورودشان به نروژ آزاد است و نیار به ویزا ندارند. هر کسی می تواند درخواست ویزا خود را به سفارتخانه های نروژ در کشور محل زندگی خودش ارائه دهدو از این پس درخواست ویزاها در سفارتخانه ها بررسی و جواب داده می شود. این امکان وجود دارد که درخواست ویزای شما برای رسیدگی اداره خارجیا ن در نروژ ارسال شود. در این صورت زمان بررسی طولانی تر خواهد شد. چنانچه در خود سفارتخانه بررسی شود، معمولا دو هفته طول می کشد که شما جواب درخواست خود را دریافت کنید.

چنانچه با ویزای شما موافقت شود بایستی شما مدراک زیر را دارا باشید:پاسپورت معتبر برای سفر. بیمه مسافرت که برای کل کشورهای عضو شنگن معتبر باشد. قبل از اینکه به شما ویزا داده شود بایستی مدارک لازم را به سفارت ارائه دهید. برای رسیدگی درخواست ویزا، شما بایستی مبلغی به عنوان هزینه بررسی پرونده را به سفارت بپردازید.
ضمانت بانکی به مبلغ ۵۰۰۰۰ کرون به عنوان شرط برای دادن ویزا:
برای صدور ویزا این امکان وجود دارد که اداره خارجیان نروژ، از کسی که در نروژ زندگی می کند ، درخواست ضمانت بانکی نماید. چنین ضمانتی هنگامی درخواست می شود که اداره خارجیان نسبت به بازگشت به موقع فردی که ویزای ملاقات گرفته است، شک و ابهام وجود داشته باشد. چنانچه فردی بخواهد از خانواده خود که در نروژ زندگی می کند، ملاقات نماید، بطور طبیعی نیاز به ضمانت بانکی وجود ندارد. این طرحی است که دولت برای افراد دیگری که عضو درجه یک خانواده نباشد در نظر گرفته است. این شرط برای افراد جوان نیزاحتمالا بکار خواهد رفت.
کارکرد ضمانت بانکی ان است که چنانچه فردی که با ویزای توریستی برای ملاقات اعضای خانواده اش به نروژ آمده است ولی پس از زمان مهلت قانونی ویزایش به کشور بازنگردد و یا به کشور دیگری سفر کند و در آنجا تقاضای پناهندگی نماید، با استفاده از این ۵۰۰۰۰ کرون ، وی را به کشورش بازگردانند.
در رابطه با ویزا های مختلف قوانین تازه ای به تصویب رسیده است که در صورت امکان، آنها را نیز ترجمه و در اختیار علاقمندان قرار خواهیم داد.

ویزای ورود به نروژ برای متخصصین:متخصصینی که می خواهند قبل از اینکه اجازه اقامت در این کشور را دریافت کنند به نروژ بیایند، می توانند برای ورود به تقاضای ویزای ورود نمایند. شرط دادن ویزا ی ورود آن است که احتمال زیادی برای اعطای اجازه اقامت به متخصص وجود داشته باشد.

چه کسانی می توانند ویزای ورود را دریافت کنند:فرد بایستی دارای پیشنهاد کاری مشخصی از طرف یک کارفرما در نروژ را دارا باشد.

متقاضی بایستی کارگری ماهر یا متخصص باشد. شرط متخصص بودن آن است که تحصیلات فرد متقاضی حداقل معادل سه سال دبیرستان در نروژباشد. یا در رشته های کاری و تخصصی در دانشگاه و دانشکده مدرک تخصص خود را دریافت کرده باشد. از جمله لوله کش و یا پرستارو یا دیگر شغلهای فنی و حرفه ای.

تقاضای ویزای ورود به نروژ:تقاضای ویزا ورود برای ارائه تقاضای اقامت در نروژ. این ویزا اجازه کار کردن را به متقاضی نمی دهد. اما به او اجازه می دهد تا زمانی که تقاضایش بررسی می شود در نروژ باشد. این ویزا برای ۷روز به متقاضی داده خواهد شد تا به نروژ بیاید و در این کشور تقاضای اقامت نماید. این ویزا اجازه سفر به دیگر کشورهای عضو شنگن رتا دارا می باشد.

جزئیات بیشتر ویزای کاری و اقامتی برای کارگران متخصص و ماهر وکارگران فصلی و همچنین ویزا به جوانان و یا افرادی که خواهان آشنایی با زبان و فرهنگ نروژ هستند، را در فرصتی دیگر ترجمه و منتشر خواهیم کرد.

قوانین جدید و حقوق کودکانبر اساس قانون جدید، مصالح و حقوق کودکان بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و در قانون جدید، وضعیت آنها بطور عمومی و کلی بهتر از قبل تقویت خواهد شد. در طی سالهای گذشته، توجه ویژه سازمانهای بین المللی به مصالح و منافع کودکان دربرسی پرونده های خارجیان از جمله ، خانواده های مهاجر نقش و جایگاه ویژه ای داشته است. با توجه به پیمانهای بین المللی این امر به وظیفه ای بین المللی تبدیل شده است که نروژ نیز آنها را امضاء کرده و موظف به پایبندی آن می باشد. به عنوان نمونه در قوانین و مقررات جدید به عنوان مصوبه اصلی قید شده است که در پرونده هایی که کودک همراه خانواده باشد ، کودک بالای ۷سال و یا کودک خردسال هر گاه در وضعیتی باشد که خود بتوانند در باره نظرات و عقاید خود اظهار نظر کند، بایستی قبل از اینکه رای در باره پرونده مربوط به وی صادر شود، بایستی به نظرات او گوش داده شود. در باره پرونده های پناهندگی و یا پیوستن به خانواده، مقررات ویژه ای برای انجام مصاحبه با کودکان تعیین و مقرر شده است.

قوانین الحاق خانوادهقوانین الحاق خانواده سخت تر شده است. درقوانین جدید شروط تازه ای برای اعطای اقامت به خانواده در نظر گرفته شده است، شروط سخت تری برای الزامات مالی تعیین شده است. اصلی ترین موضوع در قوانین الحاق خانواده آن است که فردی که در نروژ زندگی می کند و خواهان آن است که همسر/ شوهر یا فرزند ان خود را به نروژ بیاورد، بایستی بتواند با ارائه مدارک معتبر نشان دهد که سال قبل به اندازه کافی درآمد داشته است. همچنین باید بر اساس مداراک نشان دهد که سال آینده نیز از درآمد کافی برخوردار خواهد شد. در همین رابطه در قوانین جدید شرط دیگری تعیین شده مبنی بر اینکه فرد متقاضی که در نروژ زندگی میکند نباید هزینه زندگیش از طریق اداره تامین اجتماعی یا همان سوشیال تامین شود.
قانون شرط چهار ساله الحاق خانواده، شامل فردی است که در نروژ زندگی می کند، یا متقاضی خود پناهنده باشد و به دلایل نوع دوستانه (دلائل انسانی) یا بدلائل قانون الحاق خانواده در نروژ اقامت داشته باشد. این فرد بایستی قبل از اینکه به اعضای خانواده اش اجازه اقامت داده شود، خودش ۴ سال سابقه کار یا تحصیلات در نروژ را داشته باشد.
همانطور که قبلا ذکر شد، تمامی قوانین جدید خارجیان از جمله قانون الحاق خانواده از اول ژانویه ۲۰۱۰ می باشد. این قانون حتی شامل پرونده هایی می شود که در این رابطه به رای اداره خارجیان شکایت یا اعتراض شده است.


هزاران مهاجر در شهر اسُلومهاجرینی که اجازه اقامت در نروژ را کسب می کنند، مناطق کوچک را ترک کرده و به اسُلو نقل مکان می کنند. 36 درصد از جمعیت اسُلو را مهاجرینی تشکیل می دهند که از کشورهای غیر اروپایی به نروژ آمده اند. بالاترین گروه مهاجرین در اسُلو را سومالیالی ها و افغانی ها تشکیل می دهند. در اوائل سال 2009 این ارقام به 43300 نفر در اسُلو و آکرشهوس به عنوان دومین مکانی است که 16600 نفر مهاجرغیر اروپایی در آن زندگی می کنند.

آمار توصیفی از وضعیت مهاجرین ایرانی در نروژ مرکز آمار نروژ گزارشی سالانه از وضعیت,تعداد و شرایط اقتصادی فرهنگی ١٨ گروه مهاجر غیر غربی در نروژ منتشر کرده و به تفصیل راجع به خصوصیات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی هر کدام از این گروها از جمله جامعه ایرانبان نروژ آمار توصیفی ارائه داده است.

در گزارشهای این مرکز مهاجربن غیر غربی اشاره به مهاجرینی دارد که از آسیا آفریقا آمریکای جنوبی خاور میانه و اروپای شرقی به نروژ مهاجرت کرده اند. این کشورها شامل پاکستان عراق ویتنام افغانستان فیلیپین هند سری لانکا روسیه بوسنی سومالی اریتره ترکیه صربستان لهستان مراکش و شیلی است.
جمعیت ایرانیان حدود ۱۸۰۰۰ نفر ذکر شده (در سال ۲۰۱۱ میلادی )که از این میان ٢٢٠٠ نفر در نروژ متولد شده اند.این گروه اخیر مهاجرین نسل دوم نامیده می شوند.
در گروه مهاجرین نسل اول ٩ نفر از ده نفر به عنوان پناهنده وارد نروژ شده اند.و همانند دیگر گروهای ١٨گانه در صد زیادی از زنان به دلیل اجازه اقامت بر اساس الحاق به خانواده وارد نروژ شده اند.
اغلب مهاجرین ایرانی تبار حوالی اواخر دهه ۸۰ میلادی وارد نروژ شده اند. بیش از نیمی از آنان بیشتر از ده سال در نروژ زندگی کرده اند.
خانواده هسته ای یا همان خانواده زن و شوهری یا مستقل مدل غالب زندگی در این گروه از مهاجرین در مقایسه با دیگر گروه های مهاجر در نروژ می باشد. در مقایسه با دیگر گروه های مهاجر جامعه ایرانی رکورد دار کمترین سو استفاده از سیستم کمکهای نقدی دولت به خانوادهای عائله مند و نیازمند است.
تعداد نسبتا زیادی در موقع ورود به نروژ مدارک تحصیلات عالی همراه داشته اند. در مقایسه با دیگر گروه های مهاجر نیز درصد بیشتری از افراد جامعه ایرانی مشغول به تحصیل میباشند.
همانند دیگر گروهای پناهنده غیر غربی فقط نیمی از مهاجرین ایرانی نسل اول مشغول به کار می باشند.
متوسط درآمد خانوار در میان ایرانیها همانند دیگر پناهندگان غیر غربی است و بطور آشکاری کمتر از میانگین درآمد خانوار نروژی است
در مقایسه با جامعه مهاجرین ترکیه: تقریبا مساوی از نظر تعداد ولی ترکها سالهای بیشتری از ایرانیها در نروژ زندگی کرده اند. ترکها به اتفاق پاکستانیها جزو اولین گروهای هستند که از کسورهای جهان سوم به نروژ مهاجرت کرده اند.هردو گروه درقالب مهاجرین کاری.
آمار تعداد ایرانیانی که با اقامت تحصیلی در نروژ زندگی می کنند ارائه نشده است. ولی همانند تعداد ایرانیانی که با اقامت متخصصین در نروژ زندگی می کنند بسیار کم می باشد. براساس آمار اداره مهاجرت تعداد ایرانیانی که با اجازه اقامت متخصصین در نروژ بسر می برند بترتیب ۲۸ و ۳۵ و ۵۲ و ۷۸ نفر (خانواده ) در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ بوده است
 نروژ در نظر دارد به سالانه ۵۰۰۰ نفر از متخصصین خارج از اتحادیه اروپا که واجدشرایط و دارای تخصصهای مورد نیاز این کشور باشند اجازه اقامت متخصصین و بالطبع اقامت دائم بعد از سه سال اعطا کند.تا به حال رقم متقاضیان از ۲۷۰۰ در سال فراتر نرفته است.متخصصین آمریکایی استرالیایی چینی هندی فیلیپینی و کانادایی در صدر لیست متخصصین غبر اروپایی قراردارند.

... هماهنگ با قوانین سخت گیرانه اتحادیه اروپا در رابطه با مهاجرین غیر قانونی تعداد پناهندگان خصوصا پناهندگان ایرانی در آمارهای نروژ کاهش یافته ولی افزایش محسوسی در آمار دانشجویان ایرانی که با اقامت تحصیلی و تعداد ایرانیانی که با اجازه اقامت متخصصین وارد نروژ می شوند دیده می شود.

 

چگونگی‌ ارزشیابی‌ مدارک‌ تحصیلی‌ دانشگاه های‌ کشور نروژ

تحصیلات‌ پیش‌ دانشگاهی‌آموزش‌ رسمی‌ و اجباری‌ کشور نروژ از ۶ سالگی‌ آغاز می‌شود، ۱۰ سال‌ طول‌ می‌کشد و شامل ۳ مرحله می شود: ابتدایی، کلاس های اول تا چهارم (۶ تا ۱۰ سالگی)؛ راهنمایی، کلاس های پنجم تا هفتم (۱۰ تا ۱۳ سالگی)؛ پیش از دبیرستان، کلاس های هشتم تا دهم (۱۳ تا ۱۶ سالگی).
از ۱۶ سالگی‌ دانش‌آموزان‌ وارد دبیرستان‌ می‌شوند؛ تحصیلات دوره دبیرستان که ۳ سال‌ طول می کشد، ممکن است به دو شکل باشد: ۱- عمومی؛ ۲- حرفه ای.
در پایان‌ دوره‌ ۳ ساله‌ تحصیلات‌ دبیرستان، دانش‌آموزان‌ در امتحانات‌ نهایی‌ شرکت می‌کنند که‌ صرفنظر از اینکه دوره عمومی یا دوره حرفه ای را گذرانده باشند ، آزمونی واحد را پشت سر خواهندگذاشت.
در نروژ، دبستان‌ها و مدارس راهنمایی تحت اختیار شهرداری ها و دبیرستان‌ها تحت اختیار دولت است.

تحصیلات‌ دانشگاهی‌تحصیلات‌ دانشگاهی‌ در دانشگاه‌ها و مؤ‌سسات‌ آموزش‌ عالی‌ امکان‌پذیر است. در نروژ دانشگاه ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ زیر نظر وزارت‌ آموزش‌ و پژوهش‌Ministry of Education and Research) ) فعالیت‌ آموزشی‌ و پژوهشی‌ دارند که‌ شامل‌ دانشگاه های جامع‌، دانشگاه های تخصصی،‌ کالج های دانشگاهی و کالج های هنر می شود. داوطلبان‌ ورود به‌ تحصیلات‌ عالی‌ باید دیپلم دبیرستان (Vitnemål Fra Videregående Skole) را داشته باشند. داوطلبانی که حداقل‌ ۲۳ سال‌ سن‌ و ۵ سال‌ تجربه‌ کاری‌ و تحصیلی داشته و ۶ درس اصلی زبان نروژی، زبان انگلیسی، تعلیمات مدنی، تاریخ مدرن، علوم طبیعی و ریاضیات را گذرانده باشند، می‌توانند بدون‌ دیپلم دبیرستان، وارد مراکز آموزش‌ عالی‌ شوند.
دانشجویان‌ خارجی‌ برای ورود به‌ مراکز آموزش‌ عالی‌ باید دیپلمی هم ارز دیپلم دبیرستان نروژ داشته باشند که معمولاً علاوه بر دیپلم دوازه ساله باید یک سال در دانشگاه تحصیل کرده باشند؛ علاوه بر این، تسلط خوب به زبان نروژی (اخذ حداقل نمره ۰/۳) و انگلیسی (نمره تافل ۵۰۰ و IELTS۰/۵) الزامی است.
سال‌ تحصیلی‌ از ماه اوت (August) تا ژوئن (June) بوده و تعطیلات بلند مدت از ۱۵ ژوئن تا ۱۵ اوت است. زبان تدریس نروژی و انگلیسی است.

دوره‌های‌ تحصیلی‌۱- دوره‌‌ Høgskolekandidat پس‌ از دو سال‌ تحصیل‌ به‌ پایان‌ می‌رسد و می تواند پیش درآمد مدرک Bachelor باشد. این دوره در کالج های دانشگاهی یا برخی مؤسسات خصوصی آموزش عالی برگزار می شود.
۲- دوره Bachelor شامل حداقل سه‌ سال‌ تحصیل‌ در دانشگاه ها، دانشگاه های تخصصی، کالج های دانشگاهی ایالتی و بسیاری از مؤسسات خصوصی آموزش عالی است. این دوره در کالج های دولتی هنر 4 سال طول می کشد.
۳- دوره Candidatus/ Candidata magisterii (Cand. Mag.) مطابق نظام قدیم بوده و شامل ۳ سال و نیم تحصیل برای رشته های ریاضی و علوم طبیعی و ۴ سال برای رشته های هنر و علوم اجتماعی در دانشگاه ها، کالج های دانشگاهی ایالتی، کالج های هنر و بسیاری از مؤسسات آموزش عالی خصوصی یا دولتی می شود. با مدرک ۲ یا ۳ ساله Høgskolekandidat تخصصی نیز می توان وارد این دوره شد.
۴- دوره Master شامل‌ ۲ سال‌ تحصیل‌ بعد از Bachelor و در دانشگاه ها، کالج های دانشگاهی، تعدادی کالج های ایالتی و خصوصی می شود. در برخی رشته ها دوره Master به صورت پیوسته بوده و ۵ سال طول می کشد.
۵- دوره Philosophiae Doctor شامل‌ ۳ سال‌ تحصیل‌ بعد از Master در دانشگاه ها، بیشتر کالج های دانشگاهی، تعدادی کالج های ایالتی و مؤسسات خصوصی می شود و معمولاً پژوهشی است.

نحوه‌ ارزشیابی‌ مدارک‌ تحصیلی‌
۱- ‌‌مدرک‌ Høgskolekandidat و کلیه‌ مدارک‌ ۲ یا ۳ سال‌ تحصیل‌ و همچنین‌ تحصیلات‌ نیمه‌ تمام‌ معادل‌ حداقل‌ ۷۰ واحد دانشگاهی ایران به مأخذ"کاردانی" ارزشیابی‌ می‌شود.
۲- مدارک Bachelor و Candidatus/ Candidata magisterii (Cand. Mag.) به مأخذ "کارشناسی" ارزشیابی‌ می‌شود.
۳- مدرک Master به مأخذ "کارشناسی ارشد" ارزشیابی می شود.
۴- مدرک Philosophiae Doctor ، "دکترا" ارزشیابی‌ می‌شود.

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گروه یک (عالی)1. The Norwegian University of Science & Technology (NTNU)
2. The University of Bergen (UiB)
3. The University of Oslo (UiO)
4. The University of Tromsø (UiT)
5. The University of Stavanger (UiS)
6. Norwegian University of Life Sciences (UMB)
7. The University of Agder (UiA)
8. The Oslo School of Architecture and Design (AHO)
9. BI - Norwegian School of Management
10. School of Mission and Theology
11. Norwegian School of Economics and Business administration (NHH)
12. Norwegian School of Sport Sciences (NIH)
13. Norwegian School of Veterinary Science (NVH)
14. Norwegian Acadamy of Music (NMH)
15. MF Norwegian School of Theology (MF)

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گروه دو (خوب)1. Diakonhjemmet University College
2. Forsvarets ingeniørhøgskole
3. Akershus University College
4. Bergen University College
5. Bodø University College
6. Buskerud University College
7. Finmark University College
8. Gjøvik University College
9. Harstad University College
10. Hedmark University College
11. Lillehammer University College
12. Molde University College
13. Narvik University College
14. Nesna University College
15. Nord-Trøndelag University College (HiNT)
16. Oslo University College
17. Sogn og Fjordane University College
18. Stord/Haugesund University College
19. Sør-Trøndelag University College
20. Telemark University College
21. Vestfold University College
22. Volda University College
23. Østfold University College
24. Aalesund University College
25. Bergen National Acadamy of the Arts
26. Oslo National Academy of the Arts
27. Krigsskolen
28. Royal Norwegian Air Force
29. The Norwegian School of Information Technology
30. Norwegian Teacher Academy Bachelor- and masterstudies
31. The Norwegian Police University College
32. Sámi University College
33. Sjøkrigsskolen

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گروه سه (متوسط) برای مدارک این دانشگاه ها لازم است برنامه مصوب دوره تحصیلی نیز ارائه شود.1. Ansgar School of Theology and Mission



2. Arkivakademiet





3. Atlantis medisinske høgskole
4. Baptistenes Teologiske Seminar
5. Barratt Due Institute of Music
6. Betanien deaconal university college
7. Bergen School of Architecture
8. Bjørknes College
9. Campus Kristiania
10. Den norske Ballethøyskole
11. The Norwegian Eurythmy College
12. Queen Mauds College
13. Encefalon
14. Fjellhaug skoler
15. Bergen Deaconess University College
16. Høgskolen i Staffeldtsgate
19. Diakonova University College
20. The Norwegian College for Agriculture and Rural Development (HLB)
21. Lovisenberg diakonoale høgskole
22. Gimlekollen School of Journalism and Communication (GSJC)
23. NKI Distance Education
24. NLA - School of Religion, Education and Intercultural studies
25. Norsk Gestaltinstitutt Høyskole
26. Norsk høgskole for helhetsterapi
27. The Rudolf Steiner University College
28. Skrivekunstakademiet

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد