توافق هسته ای ...

شرمن:


توافق های ژنو و لوزان کاری کردند که تحریم ها نتوانست بکند

 حمله نظامی هم نمی تواند!



وندی شرمن در جمع گروهی از یهودیان امریکا می گوید اگر تحریم ها تبدیل به یک توافق مانند ژنو یا لوزان نشده بود، هرگز نمی توانست برنامه هسته ای ایران را اینچنین متوقف کند.

ایران هسته ای- وندی شرمن در جمع گروهی از یهودیان امریکا می گوید اگر تحریم ها تبدیل به یک توافق مانند ژنو یا لوزان نشده بود، هرگز نمی توانست برنامه هسته ای ایران را اینچنین متوقف کند.

آنچه در ادامه خواهید خواند متن سخنان وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر خارجه امریکا در موسسه یهودی موسوم به «مرکز اقدام مذهبی یهودیت برای اصلاحات» که روز 7 اردیبهشت از سوی وب سایت وزارت خارجه امریکا منتشر شده است.

***

تا آنجا که به خاطر دارم خانواده من سالها در مراسمی که خاخام لیبرمن هر هفته در بالتیمور برگزار شرکت می کردند. به خاطر دارم یک شب خاخام درباره حقوق مدنی و تفکیک یهودیان در رستورانهای بالتیمور صحبت کرد، پدرم پس از مراسم، پیش وی رفت و پرسید آیا کاری هست که بتواند در این باره انجام دهد. خاخام لیبرمن گفت وی می تواند اسکان آزاد یهودیان را اشاعه دهد، اقدامی که آن زمان در بالتیمور که خانواده های یهودی در شرایطی کاملا جدا و تفکیک شده از دیگر ساکنان شهر زندگی می کردند بی سابقه به نظر می رسید. پدرم گفت که این اقدام یک خودکشی اقتصادی است که خاخام لیبرمن پاسخ داد این اقدامی است که باید انجام شود. ما با پرداخت چنین بهایی در جامعه آمریکا بزرگ شدیم. در پی این گونه اقدامات تظاهرات گسترده ای برگزار شد و حتی خانواده ما تهدید شد. من این اقدامات مدنی را از والدین خود یادگرفته ام و برای گرفتن حق و نیز اقدام برای کاری که فکرمی کنم درست است از دست زدن به عمل مدنی هیچ واهمه ای ندارم. من امروز به اینجا آمده ام که درباره کاری که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا، جان کری وزیر خارجه آمریکا و شماری دیگر از مسئولان آمریکایی برای ثبات بخشیدن بیشتر به جهان و امن تر کردن دنیا در حال پیگیری آن هستند، حتی در حالی که اجرای این کار بسیار دشوار به نظر می رسد، توضیح دهم. اکنون برهه ای بسیار حیاتی برای گردهم آمدن است. چند روز پیش ما روز استقلال اسراییل را جشن گرفتیم که یاد آور اقدامات قهرمانانه برای تشکیل کشور یهودی بود. دراین مراسم جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا در سخنرانی قوی خود گفت ما مانند یک خانواده هستیم. برخی مواقع ما یکدیگر را عصبانی می کنیم با این حال یکدیگر را دوست داریم و از یکدیگر حفاظت می کنیم.

ما به تازگی از دور اخیر مذاکرات وین درباره مسئله هسته ای ایران بازگشته ایم و امشب پیش از سفر به هند به نیویورک خواهم رفت و به جان کری وزیر خارجه آمریکا می پیوندم تا با جواد ظریف وزیر خارجه ایران و تیم وی درباره مسئله هسته ای ایران دوباره گفتگو کنیم. ما بی وقفه از هم اکنون تا پایان ژوئن تلاش خواهیم کرد تا ببینیم می توانیم مهمترین چالش امنیتی حال حاضر آمریکا را به طور صلح آمیز حل و فصل کنیم یا خیر. حل و فصل این مسئله اسراییل، آمریکا و در واقع همه جهان را امن تر خواهد کرد. می دانم که طی هفته های اخیر در جامعه یهودیان آمریکا جامعه ای که افتخار می کنم عضوی از آن هستم گفتگوها و بحث های زیادی درباره مناسبات دولت آمریکا با اسراییل و به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل وجود داشته است و علاقمندی و توجه زیادی به تلاش ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای وجود دارد. با توجه به اهمیت این مسئله من چند دقیقه درباره این مسئله صحبت خواهم کرد و سپس به چند سئوال حاضران نیز پاسخ خواهم داد. هر بار که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا درباره مسایلی که به یهودیان آمریکا مربوط می شود صحبت می کند و بسیاری از شما به طور مستقیم به اظهارات وی حضورا گوش داده اید، من درباره این که وی شخصا چه احساسی به این مسئله دارد، فکر می کنم. وی شخصا احساساتی بسیار نزدیک به یهودیان و اسراییل دارد. این احساسات قوی و عمیق عامل اصلی تعهد قاطع و بی وقفه وی به امنیت اسراییل و تمایل و عزم او برای تضمین آینده اسراییل به عنوان یک کشور دموکرات و یهودی است. این احساسات همچنین اساس رویکرد دولت اوباما درباره تهدید هسته ای ایران است. ما می دانیم و درک می کنیم که اسراییل در منطقه ای بسیار پر تنش قرار دارد. درست به همین دلیل است که کمک های امنیتی که دولت کنونی آمریکا به اسراییل داده است از کمک های دولت های قبلی در طول تاریخ آمریکا بیشتر بوده است.

درست به همین دلیل است که ما هر اقدامی در توانمان باشد انجام خواهیم داد تا این منطقه با دستیابی ایران به سلاح هسته ای دشوارتر و پرتنش تر نشود. ما بر این باوریم که رئوس مطالبی که دو هفته پیش در لوزان اعلام شد فراهم کننده بهترین فرصت برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که گزینه های جایگزین در مقایسه با این که بتوانیم چارچوب سیاسی توافق را به توافق نهایی تبدیل کنیم حاوی مزایای کمتری است. در صورتی که نتوانیم به این توافق دست پیدا کنیم مدت زمان فرار هسته ای ایران برای دستیابی به مواد هسته ای مورد نیاز برای ساخت یک بمب هسته ای دو یا سه ماه خواهد بود و اکنون نیز اوضاع همین گونه است. در صورتی که بتوانیم به توافق نهایی با ایران دست پیدا کنیم این مدت برای ده سال دستکم به یک سال افزایش خواهد یافت. بدون دستیابی به توافق، ایران برنامه غنی سازی خود را طی چند سال آتی به صد هزار سانتریفیوژ توسعه خواهد داد. با این حال در صورتی که بتوانیم به این توافق دست پیدا کنیم می توانیم شمار سانتریفیوژهای ایران را تا دست کم یک دهه آتی به پنج هزار سانتریفیوژ محدود کنیم. بدون این توافق ایران می تواند هر سال پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت دو بمب هسته ای را تولید کند. با این حال با دستیابی به این توافق ایران هیچ پلوتونیوم مورد استفاده در تسلیحات هسته ای نخواهد داشت. این مسئله تنها به یک دهه محدود نمی شود بلکه این مسئله در طول عمر راکتور ادامه خواهد داشت. بدون دستیابی به این توافق ایران می تواند اورانیوم غنی شده ذخیره شده خود را از سطح کنونی ده تن به طور پایدار افزایش دهد. با این حال در صورت دستیابی به توافق این اورانیوم انبار شده تا 98 درصد کاهش خواهد یافت و به تنها 300 کیلوگرم اورانیوم ذخیره شده کاهش خواهد یافت. بدون دستیابی به این توافق جامعه جهانی از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها بخش نخست طرح اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران را خواهد داشت و به هیچ وجه اختیار اقدام برای جستجو برای فعالیت های اظهار نشده هسته ای ایران را نخواهد داشت. با این حال در پی دستیابی به این توافق، ما بزرگترین و گسترده ترین نظام نظارت و راستی آزمایی هسته ای در جهان را خواهیم داشت که پس از مذاکره به آن دست پیدا کرده ایم. ما در همه بخشهای برنامه هسته ای ایران از مهد تا لحد چشم خواهیم داشتیم و اگر متوجه شویم که ایران برای نقض تعهدات تلاش کرده و توافق را نقض کرده است همه گزینه ها را روی میز خواهیم داشت همانگونه که اکنون نیز اوضاع به همین ترتیب است.

بنابراین زمانی که بخت دستیابی به توافق یا عدم توافق را بررسی می کنیم روش ارجح تر کاملا مشخص است. به رغم اینکه می دانیم مسئله هسته ای ایران در پیشانی نگرانی های جامعه یهودیان آمریکا قرار دارد این جامعه نگرانی های مهم دیگری نیز دارد. ما بارها در برابر هر گونه اقدام برای مشروعیت زدایی از اسراییل یا مقصر کردن غیرعادلانه اسراییل ایستاده ایم حتی اگر این اقدام آمریکا به تنهایی و بدون مشارکت کشورها صورت گرفته باشد. آمریکا این مسئله را مدتهاست پیگیر است و همچنان پیگیری خواهد کرد. همانطور که گفته ایم بنیامین نتانیاهو موجب بروز سئوالاتی درباره تعهد دولت وی درباره راه حل تشکیل دو کشور است و اظهاراتی که وی پیش و پس از انتخابات اسراییل گفته است این مسئله را تایید می کند. وی اکنون در تلاش برای تشکیل دولت است و ضرب الاجل تشکیل کابینه وی در حال نزدیک شدن است و من به طور قطع قصد ندارم وارد این مسئله شوم. با این حال ما این مسئله را به دقت بررسی می کنیم تا ببینیم که پس از تشکیل کابینه وی چه اقداماتی درباره راه حل تشکیل دو کشور صورت خواهد گرفت. اگر دولت جدید اسراییل در جهت دور شدن از تعهد خود درباره راه حل تشکیل دو کشور اقدام کند اقدامی صورت خواهد گرفت که اکثریت یهودیان آمریکا از آن حمایت خواهند کرد. این مسئله کار ما را در صحنه بین المللی بسیار دشوارتر خواهد کرد. زیرا توان ما برای مقابله با تلاش برای بین المللی کردن تلاشها برای حل مسئله اسراییل و فلسطین به تاکید ما بر بهترین مسیر که همانا تشکیل دو کشور است بستگی دارد و از طریق گفتگوهای مستقیم بین دو طرف محقق خواهد شد. دولت آمریکا به شدت به این مسئله پایبند است که از همه توان خود برای مبارزه با یهودی ستیزی فزاینده استفاده کند که از جمله آن حمایت از متحدان اروپایی آمریکا است که طی یک سال اخیر شاهد حملاتی از این دست بوده اند. ما در نشستی که درباره یهودی ستیزی در مجمع عمومی برگزار شد در این زمینه اقدام کردیم و به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا این مسئله را تضمین کنیم که یهودی ستیزی هیچ جایگاهی در اختلافات سیاسی درباره مناقشه اسراییل و فلسطین نداشته باشد. در نهایت باید بگویم زمانی که به فعالیت های جنبش اصلاحات درباره مسایل اجتماعی در آمریکا نگاه می کنم باردیگر به این مسئله پی می برم که چطور ارزش های یهودی و آمریکایی در حال ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند. اکنون شاهد آن هستیم که ارزشهای یهودی ارزش های آمریکایی هستند. بدون ارزشهایی که محور نشست کنونی است جامعه ما و همه ما آزادی و امنیت کمتری خواهیم داشت. جامعه یهودی حامی طرح های اصلی اجتماعی دولت آمریکا از جمله مهاجرت و طرح خدمات درمانی بوده است. ارزشهای مشترک ما موجب شده است اساسی برای همکاری درباره اولویت های داخلی و سیاست خارجی داشته باشیم همانگونه که طی شش سال اخیر شرایط اینگونه بوده است طی باقیمانده دوره ریاست جمهوری اوباما نیز این همکاری ادامه خواهد داشت. ما از هر روز باقیمانده از فعالیت دولت کنونی برای تلاش برای تبدیل کردن آمریکا و جهان به مکانی بهتر و امن تر استفاده خواهیم کرد حتی در شرایطی که تحقق این مسئله دشوار است. این مسئله در وزارت خارجه آمریکا به این معنا است که همه توان خود را برای دستیابی به توافقی خوب با ایران به کار خواهیم بست و این توافق به ما و جهان این تضمین را خواهد داد که ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.

(پاسخ به سوال) تحریم هایی که برضد ایران اعمال شده است تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و تحریم های شورای امنیت سازمان ملل است، کاملا گسترده و موثر است با این حال این تحریم ها در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای موثر نیستند. تحریم ها به آوردن ایران به میز مذاکره کمک کرد. چند سال پیش ایران 164 سانتریفوژ داشت و همانطور که تحریم ها ادامه یافت و گسترش یافت ایران به شرایط کنونی رسید که نوزده هزار سانتریفوژ دارد. ایران در شرایط اقتصاد مقاومتی است و فرهنگ مقاومت دارد و بر این باورند که اگر جهان تحریم های ایران را افزایش دهد آنها نیز باید برنامه هسته ای خود را پیش ببرند. اما تنها مسئله ای که موجب متوقف شدن برنامه هسته ای ایران شد طرح مشترک اقدام بود که توافق نخست با ایران و اقدام نخست و توافق موقت بود. این توافق موجب شد برنامه هسته ای ایران در جایی که بود متوقف شود تا ما از فرصت کافی برای مذاکره برای دستیابی به توافق فراگیر برخوردار باشیم و این کشور همزمان تمام ذخیره اورانیوم غنی شده خود در سطح بیست درصد را نابود کرد و این بسیار مهم است زیرا فرایند غنی سازی به این گونه ای است که از سه درصد به پنج درصد و سپس به بیست درصد و پس از آن برای دستیابی به اورانیوم غنی شده در سطح نود درصد اقدام می شود که مواد مورد نیاز برای دستیابی به تسلیحات هسته ای است. بنابراین تنها چیزی که موجب توقف برنامه هسته ای شد توافق اولیه بود و دوم اینکه درک این مسئله بسیار مهم است که دلیل اینکه ما توانستیم تحریم ها را به طور فراگیر و جمعی برضد ایران حفظ کنیم تعهد برای حل و فصل دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران بود. بنابراین کشورهای سراسر جهان حتی متحدان خوبی مانند ژاپن و کره جنوبی تمایل داشتند که واردات نفت خود را از ایران محدود کنند زیرا بر این باور بودند که ما در تلاش برای حل و فصل صلح آمیز مسئله هسته ای ایران هستیم. اگر آنها احساس کنند که ما در مسیر دستیابی به توافق صلح آمیز هسته ای نیستیم احتمال دارد که تعهد خود در این زمینه را رها کنند و ما دیگر قادر به حفظ تحریم ها نخواهیم بود. مسئله سوم این است که برخی خواستار اقدام نظامی درباره ایران هستند با این حال دستگاه اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده است در صورت اقدام نظامی برضد ایران، برنامه هسته ای این کشور تنها احتمالا به مدت دو سال متوقف خواهد شد. آنها فناوری چرخه سوخت هسته ای را به طور کامل به دست آورده اند و نمی توان دانش آنها را بمباران کرد. بنابراین حتی اگر تسلیحات هسته ای ایران را بمباران کنیم آنها می توانند دوباره آن را ایجاد کنند. بنابراین راه حل پایدار این است که دستیابی به توافق همراه با شفافیت، نظارت و راستی آزمایی برای پی بردن به اتفاقات جاری درباره مسئله هسته ای ایران باشد.

(در پاسخ به سوال) ما همکاری بسیار نزدیکی با کنگره داریم. سناتور کاردین که سناتور محبوب من است و من اورا به طور کامل می شناسم همکاری بسیار نزدیک و فشرده ای با سناتور کورکر داشت تا به طرحی برسند که به کنگره این توان قانونی را بدهد که توافق احتمالی با ایران را نظارت کند بدون اینکه به جزییات آن خدشه ای وارد شود. ما از این فرایند بسیار قدردانی و تشکر می کنیم و همچنین از سناتور کورکر و کوردین قدردانی می کنیم که توانستند به این توافق برسند. این طرح این هفته در سنا به رای گذاشته خواهد شد. این توافق شامل چندین اصلاحیه است و همانطور که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا گفته است در صورتی که طرح کوردین و کورکر به شکل کنونی باقی بماند آن را وتو نخواهد کرد و اگر تغییر کند مجبور خواهد بود که گزینه های دیگر را بررسی کند.


گوگل سرچ


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد