سالم ترین کشورهای جهان ..

         

 

 سالم‌ترین کشورهای جهان

 

سالم‌ترین کشورهای جهان

 
سلامت > تحقیقات  - همشهری آنلاین:
بررسی‌های مختلف دانشمندان نشان داده بهترین کشورها از نظر سلامت و بهداشت در منطقه اسکاندیناوی قرار دارند و شامل ایسلند، سوئد و فنلاند هستند. دیگر کشورهایی که شرایط خوبی دارند، عبارتند از آلمان، سوئیس، استرالیا، دانمارک، کانادا، اتریش، هلند، زلاندنو، ژاپن، جزیره ساردنیا و امریکا.

به گزارش هفته‌نامه سلامت،اتحادیه بین‌المللی بهداشت آمریکا درباره دلایل موفقیت نظام سلامت این کشورها گفت: «سال‌هاست این کشورها اصول و قوانینی درباره سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی ملی دارند.» مجله معتبر فوربس در گزارشی سالم‌ترین کشورهای جهان را این طور معرفی کرده است:

استرالیا

 

یکی از بهترین نظام‌های سلامت جهان در استرالیا است. شهروندان این کشور با استفاده از سیستم بیمه عمومی نگران دوران کهنسالی و از کارافتادگی نیستند. هوای استرالیا به دلیل اجرای روش‌های سختگیرانه حفظ محیط‌‌ زیست بسیار پاک است. وزارت بهداشت این کشور با استفاده از روش‌های نوین پزشکی توانسته میزان ابتلا به بیماری سل را به 5 نفر در 100 هزار نفر برساند.

سوئد

 

قوانین زیست محیطی که در سوئد اجرا می‌شود، کمک فراوانی به سالمت ساکنان این کشور کرده است. آلودگی هوا در سوئد به قدری ناچیز است که آن را در زمره 3 کشور پاک جهان قرار داده ‌است. میزان ابتلا به بیماری سل و مرگ‌ومیر نوزادان در این کشور به ترتیب 3 و 4 نفر در هر 100 هزار نفر است.

فنلاند

 

شمال اروپا، بالاترین آمار مرگ‌ومیر مردان را  به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی داشت. از هر 1000 بیمار 5 نفر جان خود را از دست می‌دادند. برای کاهش آمار مرگ‌ومیر مردان، دولت این کشور مردم را تشویق کرد تا روش‌های زندگی سالم را اجرا کنند. پس از آن، میزان مصرف میوه و سبزی در این کشور 2 برابر افزایش و میزان مصرف دخانیات به شدت کاهش یافت. هم اکنون میزان مرگ‌ومیر به دلیل ابتلا به بیماری قلبی در فنلاند به یک درصد کاهش یافته است که موفقیت بزرگی برای سیستم بهداشتی‌اش محسوب می‌شود. این کشور همچنین پایین‌ترین آمار ابتلا به بیماری سل و مرگ‌ومیر نوزادان را در اختیار دارد.

 

آلمان

 

شهروندان آلمانی برای مراجعه به بیمارستان و ملاقات با پزشکان متخصص نیازی به انتظار و توصیه ندارند. شرکت‌های بیمه این کشور هزینه ایاب و ذهاب بیماران به بیمارستان‌ها را نیز پرداخت می‌کنند. با وجود عرضه خدمات مدرن در بیمارستان‌های آلمان، شهروندان این کشور به علت هزینه بسیار بالای این خدمات برای درمان به کشورهای همسایه سفر می‌کنند. دولت فدرال آلمان سالانه بیش از 6/11 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را برای ارتقاء سیستم بهداشت عمومی هزینه می‌کند. تراکم پزشکان نسبت به جمعیت این کشور 4 به 1000 نفر است که رتبه پنجم سالم‌ترین کشورهای جهان را کسب‌ کرده است.

 

جمهوری چک

 

شاخص امید به زندگی در مردان و زنان ساکن جمهوری چک به ترتیب 66 و 71 سال بوده که بسیار پایین است. این کشور اروپایی به دلیل امکانات محدود بهداشتی و آمار بالای ابتلا به بیماری سل (به ازای هر 100 هزار شهروند 11 نفر مبتلا) ضعیف‌ترین سیستم بهداشت عمومی را در میان سالم‌ترین کشورهای جهان دارد. اما مقامات بهداشتی این کشور با برنامه‌ریزی و آموزش شهروندان و پزشکان توانستند آمار مرگ‌ومیر کودکان را که در سال 1990 میلادی 13 مرگ به ازای هر 1000 نوزاد متولد شده بود، به 3 مرگ کاهش دهند.

 

فرانسه

 فرانسه به دلیل داشتن سیستم بهداشت عمومی مدرن و هوای پاک، در فهرست سالم‌ترین کشورهای جهان قرار گرفته است. این کشور بدترین سیستم فاضلاب شهری را در میان 15 کشور سالم جهان دارد. میانگین ابتلا به بیماری سل در این کشور به ازای هر 100 هزار شهروند، 11 نفر است که آمار بسیار بالایی است.

 

زلاندنو

 

جمعیت و آلودگی‌های زیست محیطی اندک، زلاندنو را همانند ایسلند مکان مناسبی برای زندگی کرده است. شهروندان این کشور عاشق فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، ماهی‌گیری، کوهنوردی و ... هستند. این فعالیت‌ها به تندرستی شهروندان این کشور کمک فراوانی می‌کند.

دکتر سباستین نورث، استاد دانشگاه ولینگتون گفت: «زلاندنویی‌ها میوه، سبزی‌ و ماهی ارگانیک می‌خورند. در رژیم غذایی دانش‌آموزان نیز میوه‌هایی مانند سیب، کیوی و غذاهای دریایی وجود دارد.» پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند رژیم غذایی زلاندنویی‌ها عمر آنها را سال‌ها افزایش می‌دهد.

 

دانمارک

 

شهروندان دانمارکی بین 42 تا 59 درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات به حساب دولت واریز می‌کنند. دولت پادشاهی این کشور هم 8 درصد از درآمد مالیاتی را صرف گسترش سیستم بهداشت عمومی می‌‌نماید. باوجود این، سیستم بهداشت عمومی دانمارک به اندازه کافی پیشرفته نیست. شهروندان دانمارکی به علت کمبود پزشک، برای درمان بیماری‌های خود باید مدت‌ها انتظار بکشند. شاخص امید به زندگی در این کشور شمال اروپا در زنان و مردان به ترتیب 71 و 69 سال است.

 

کانادا

 

این کشور آمریکای شمالی کمترین میزان تراکم پزشکان را نسبت به جمعیت دارد. باوجود این، شاخص امید به زندگی در آن بسیار بالاست و به ازای 100 هزار کانادایی، فقط 4 نفر به بیماری سل مبتلا می‌شوند. سیستم بهداشتی و پزشکان در کانادا با استفاده از روش‌های مدرن پزشکی و آموزش‌های فراوان توانسته ‌است میزان مرگ‌ومیر نوزادان را به 5 نفر در 1000 تولد برساند.

 

 ایسلند

 

شاخص امید به زندگی در میان شهروندان زن و مرد ایسلندی به ترتیب 74 و 72 سال است. زندگی تا دهه 70 به آنها فرصت می‌دهد تا به کوه‌ها، آبشارها، آتشفشان‌ها و دریاچه‌های کشورشان سفر و آنها را از نزدیک تماشا کنند. این کشور پایین‌ترین میزان آلودگی‌های زیست‌محیطی را دارد و میزان ابتلا به بیماری سل و مرگ‌ومیر نوزادان 2 نفر در 100 هزار نفر است.

 

اسپانیا

 

آمار ابتلا به بیماری سل در سرزمین ماتادورها به ازای هر 100 هزار نفر، 11 نفر است که رتبه اول را در این زمینه در میان سالم‌ترین کشورهای جهان دارد. هوای اسپانیا هم آلوده‌ترین هوا در میان این کشورهاست اما از نظر شاخص امید به زندگی و مرگ‌ومیر نوزادان، رتبه خوبی به‌دست آورده است.

 

ژاپن

 

بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ژاپنی‌ها به دلیل مصرف فراوان ماهی و سبزی‌ها بیش‌تر از دیگر ساکنان زمین عمر می‌کنند. دکتر پائلو دیویس، متخصص تغذیه سازمان بهداشت جهانی گفت: «هر وعده غذای ژاپنی‌ها مانند تکه‌ای از تابلویی زیباست. غذا‌ها خوشمزه، زیبا و ساده هستند.»

او افزود: «مردم ژاپن بزرگ‌ترین مصرف‌کننده ماهی، سس سویا و چای سبز در جهان هستند. آنها هرگز زیاد غذا نمی‌خورند، چون معتقدند اضافه وزن و چاقی یکی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر است.»

 

سوئیس

 

دولت سوئیس سالانه بیش از 11 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را صرف بهبود و گسترش سیستم بهداشت عمومی کشور می‌کند. این کشور بالاترین شاخص امید به زندگی در زنان و مردان را به ترتیب با 71 و 75 سال در اختیار دارد. میزان تمرکز پزشکان به ازای هر 1000 نفر 4 پزشک است که در میان سالم‌ترین کشورهای جهان مقام اول را کسب کرده است. در زمینه پاکیزگی هوا نیز سوئیس در رتبه پنجم کشورهای جهان قرار دارد.

 

ساردنیا

 

ساردنیا جزیره‌ای خودمختار است که قدمتی چند صد ساله دارد. این جزیره بهشت کهنسالانی است که با خانواده‌شان در آنجا زندگی می‌کنند. بیشتر مردان ساکن این جزیره چوپان هستند و روزانه بیش از 10 کیلومتر پیاده‌روی می‌کنند و سیب‌زمینی، میوه تازه، روغن زیتون، پنیر، باقالای پخته و سبزی‌هایی با برگ سبز می‌خورند. پیاده‌روی، رژیم غذایی سالم و آب و هوای سالم، ساکنان این جزیره را تندرست کرده است.

 

هلند

 

کشور گل‌های لاله بالاترین استانداردهای زندگی را برای شهروندانش فراهم کرده ولی آلودگی هوا، آب و خاک آن زیاد است اما اجرای طرح‌های گسترده برای توسعه بهداشت عمومی نتیجه‌بخش بوده و میزان ابتلا به بیماری سل بسیار پایین (به ازای هر 100 هزار شهروند 5 نفر به این بیماری مبتلا هستند) و شاخص امید به زندگی در مردان و زنان در هلند به ترتیب 70 و 73 سال است.

 

ایالات متحده آمریکا

 

دولت ایالات متحده آمریکا بیشتر از 15 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را در سیستم بهداشت عمومی هزینه کرده که تاثیر ناچیزی در ارتقای سطح بهداشت عمومی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان داشته است. وزارت بهداشت آمریکا در سال 2006 اعلام کرد بیش از 16 درصد از شهروندان این کشور تحت‌ پوشش بیمه‌های درمانی قرار ندارند. باوجود این، این کشور پایین‌ترین میزان آلودگی هوا، ابتلا به بیماری سل و مرگ‌ومیر نوزادان هنگام تولد را در میان 15 کشور سالم جهان دارد.

 

اتریش

 

سرزمین دانوب، کمترین میزان آلودگی هوا را در میان سالم‌ترین کشورهای جهان دارد. این کشور با 8 بیمار مبتلا به بیماری سل در میان 100 هزار نفر، بالاترین رتبه در میان سالم‌ترین کشورهای جهان را در زمینه مبارزه با بیماری سل به‌دست آورده است. اتریش با داشتن 3 پزشک برای هر 1000 نفر و مرگ 4 نوزاد به ازای 1000 نوزاد تازه متولد شده، یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر سلامت است.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهتاب سه‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 19:39 http://parande-man.blogsky.com/

سلام

اطلاعات خیلی خوبی بما دادید و فکر میکنم اگر بجز ایران بخواهم جایی زندگی کنم استرالیا ، سوئد و سوئیس را انتخاب می کنم.
البته خواهرم اسپانیا زندگی می کند و شاید آنجا بروم.
اما وطن خودم را بیشتر از همه جای دنیا دوست دارم.

شاد و موفق باشید
در پناه خدا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد